4 nawyki

“Nie jest ważne, kto kim się urodził, ale czym się stał!”

Życie jest nieprzewidywalne, a czas ograniczony. Tymi słowami łatwo wyjaśnić każde potknięcie i wytłumaczyć brak działania. Podobnie mógłbym się sam bronić i wskazać na wszystkie przeszkody, które pojawiły się w temacie projektu #DobryNawyk. Wydaje mi się jednak, że dużo większą wartością (w przeciwieństwie do szukania wymówek) będzie powrót do pracy i pokorne przyjęcie głosów niezadowolenia. Taka postawa wzmacnia charakter i prowadzi do skuteczniejszego realizowania celów w przyszłości, a właśnie to jest najważniejsze w przypadku całego projektu.

Wracając do podstaw. Projekt #DobryNawyk opiera się na czterech podstawach, nad rozwojem których – o czym jestem przekonany – warto sumiennie pracować. 

  1. UWAŻNOŚĆ (mindfulness) – skupienie uwagi na danej chwili, ale także zwrócenie uwagi na rzeczy najbardziej istotne. Umiejętne postrzeganie tego co jest wokół nas, jakie informacje do nas docierają, a także – a może przede wszystkim – jak je odbieramy i w jaki sposób na nie reagujemy. Praktyka uważności jest kluczowa dla całego projektu. 
  2. ZDROWIE – gdy mówimy o zdrowiu, przeważnie myślimy o fizycznym stanie naszego ciała. Dbanie o dobrą formę, kondycję i odpornoś ma ogrom zalet, warto jednak pamiętać także, że niezwykle istotna jest higiena psychiczna. To jak się czujemy, determinuje to, w jaki sposób działamy, jakie relacje tworzymy i jak długo wytrwamy w postanowieniach. Drugi kwartał roku będzie poświęcony dbaniu o siebie i budowaniu nawyków, które pomogą nam działać efektywnie i z pełnią współczucia.
  3. ALTRUIZM – nie byłoby projektu #DobryNawyk, gdyby nie chęć zrobienia czegoś wartościowego dla innych. Trzeci kwartał roku będzie polegał na poszukiwaniu najbardziej efektywnych form pomagania innym, a także wyrabianiu najlepszych nawyków, które będą w stanie w tym pomóc. 
  4. WDZIĘCZNOŚĆ – będzie to temat łączący wszystkie poprzednie, a jednocześnie oferujący wiele indywidualnej wartości. Będzie o tym jak zachować równowagę w trudnych czasach (a także mierząc się z trudnościami działań na rzecz innych), jak praktykować wyrozumiałość oraz dlaczego ma to ogromne znaczenie w pomaganiu innym i satysfakcjonującym życiu.

Powodzenia w praktyce!

Fundament

Każda chwila jest inna. Każda jest niepowtarzalna i niesie ze sobą nowe możliwości.

Słowa, których autorem jest Jon Kabat-Zinn, profesor medycyny i terapeuta, mogą brzmieć banalnie. Wszyscy dobrze wiemy, że w zasadzie każdy moment naszego życia różni się od poprzedniego. Nic nie jest takie samo, jakie było wcześniej. Nawet to, w jaki sposób postrzegamy rzeczywistość, dojrzewa, ewoluuje i nabiera nowych barw. 

Sensem słów tego znanego nauczyciela mindfulness, nie jest jednak zrozumienie tego prostego konceptu, ale wykorzystanie go w praktyce. Świadomość, że każda chwila jest sama w sobie niezwykła, nie sprawi, że automatycznie będziemy potrafili tę wiedzę wprowadzić w życie. Podobnie jak osobie cierpiącej na nyktofobię (lęk przed ciemnością), nie wystarczy wytłumaczyć na czym polega promieniowanie elektromagnetyczne, by była w stanie poradzić sobie z własnym lękiem. 

Na początek, warto zdać sobie sprawę, że uważność, pełna świadomość danej chwili (a także emocji i myśli, które nam w danym momencie towarzyszą), jest elementem wartościującym każdą sekundę naszego życia. Oczywistym dla nas wszystkich jest, że prowadząc samochód lub idąc w trudnych warunkach (np. po lodzie), lepiej całkowitą uwagę skupić na tym, co dzieje się aktualnie. Łatwo jednak zapominamy, że podobne zastosowanie mindfulness, może przynieść owoce, gdy spożywamy ulubioną potrawę, rozmawiamy z bliską osobą, czytamy książkę, siedzimy w poczekalni lub zasypiamy. 

Dzięki praktyce uważności, możemy szybciej i łatwiej dostrzec nawyki, które rządzą naszym postępowaniem, a także skuteczniej wprowadzać nowe.